среда, 20. фебруар 2013.

Majstor za male vozove

15. 02. 2013. 05:18h | Z. Gligorijevic - Vesti | foto: Z. Gligorijevic
Milan Vujicic Klica iz Glogovca, automehanicar po zanimanju, za poslednjih 18 godina napravio je 11 turistickih vozica, koji prevoze putnike po svim poznatijim turistickim mestima. On je jedini proizvodac turistickih vozica u bivšoj Jugoslaviji, a koji mogu da se koriste u javnom saobracaju. Milan kaže da u Novom Sadu postoji firma koja pravi slicna vozila, ali ona imaju drugaciju namenu.
Prvi vozic napravio je 1995. godine za Kragujevac.
- Kragujevcani su tražili nekog da im napravi turisticki vozic povodom Dana Kragujevca, Ðurdevdana. Nije bio problem napraviti vozic, vec obezbediti tehnicku dokumentaciju. Samo za to Zastava je opštini tražila tri puta više para nego što je koštao jedan vozic. Bilo je gotovo nemoguce registrovati to motorno vozilo, jer nije postojalo u zakonu - prica Milan za "Vesti".

Milan kaže da je i transportovanje kompozicije problematicno, jer ona mora da se prevozi specijalnim vozilima. Kada su krenuli da dostavljaju vozic za Podgoricu problem je nastao u tunelima. Zato su morali da demontiraju krovove lokomotive i vagona kako bi mogli da produ ispod tunela.
Njemu je to pošlo za rukom zahvaljujuci doktorki mašinskih nauka Aleksandri Jankovic i Centru za bezbednost saobracaja na Mašinskom fakultetu u Kragujevcu, od kojih je dobio sertifikat, kao i jagodinskom SUP-u, koji je bio jedini u Srbiji gde se takvo vozilo moglo registrovati.
Prvi vozic imao je dva vagona, a Milan ga je sa ekipom radnika i svojim sinom Zvezdanom napravio za 60 radnih dana. Posao su, kaže, radili rutinski, jer su mere
Zvezdan Vujicic na mestu konduktera standardne. Utrošili su oko tri tone materijala.

- Pošto zakon nije poznavao takvo motorno vozilo, kada sam radio prvi vozic, mogao sam da ga radim kao prikolicu, pa da je nadogradim za prevoz putnika. Sada prikolica mora da zadovolji sve standarde o bezbednosti saobracaja. Znaci, da ima ugibljenje, svaki vagon mora da ima svoj kocioni sistem na sva cetiri tocka, a sistem upravljanja mora da bude knot sistem vuce. Svaki deo koji ugradim mora da bude originalan. Cak ni nitna kojom se zakiva lim, ne može da se ugradi ako nije atestirana. Dakle, svaki deo mora da bude podložan sertifikatu - dodaje Milan.

Dozvoljena dužina kompozicije je 18 metara, tako da vozic može da ima dva do tri vagona. On ne može da odstupi od tih mera. Jedino što je promenljivo su enterijer i boja, koju mogu da biraju narucioci posla. Znaci, oni mogu samo da izaberu da li klupe da budu drvene ili tapacirane i od kog materijala ce biti napravljene rucke.
- Lokomotivu pravim tako što preradim traktor 539, koji proizvodi firma IMT. Vagone pravimo rucno. To je jedini isplativ posao u Srbiji. Primera radi, na tenderu za plantaže "13. juli" u Podgorici najjeftiniji vozic koštao je 180.000, a najskuplji 225.000 evra. Za jedan takav najjeftiniji vozic koji rade stranci, ja sam mogao da napravim cetiri - iskren je Milan.
Vešti automehanicar žali se samo da je ovaj posao malo nesiguran, jer naši i zakoni u bivšim jugoslovenskim republikama nisu uskladeni. Od pre dve godine u Srbiji postoji turisticki vozic kao motorno vozilo, ali ga još nema u zakonima u bivšim jugoslovenskim republikama. Zbog toga 11. vozic koji je napravio za kanton Tuzlu još ceka na uskladivanje sa tamošnjim zakonima, iako je trebalo da bude isporucen još 25. decembra prošle godine.
- Svi moji vozici imaju garanciju od godinu dana, ali na ovakvom vozilu nema šta da se pokvari. To je jednostavno, a funkcionalno vozilo - kaže Milan.
- To je najkvalitetniji vozic koji sam do sada napravio i to za 22 radna dana. Ima dva vagona sa 36 mesta, koji bi putnike trebalo da vozi oko tri jezera sa termalnom vodom. Medutim, iako zadovoljava sve evropske standarde, njihovo zakonodavstvo ne poznaje takvo motorno vozilo. Sada moram cak da menjam i gume, jer ne zadovoljavaju njihov standard - objašnjava Milan.

Zanimljivo je da se u lokomotivi iza sedišta vozaca nalazi sedište za turistickog vodica ili konduktera. Za njih je ugraden bežicni mikrofon da mogu da se obracaju turistima pri obilasku. Svaki vagon ima svoje ozvucenje da bi turisti mogli da cuju vodica.
Milanovi vozici prevoze turiste i na Divcibarama, Zlatiboru, Oplencu, u motelu Vetrenjaca u Vršcu. Trenutno je u završnoj fazi pregovora sa Hrvatskom, jer bi trebalo da uradi vozice za Pulu i Njivice na Korculi.








0 comments:

Постави коментар

adf 300x250

Архива чланака

facebook like

Socijalni STANOVI U NISU NIJE CENA OD 350 EURA POGLEDAJTE

Postovani mozda je za vas like stranice mala stvar, ali nama puno znaci HVALA!!!!

facbook like

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes |